Thursday, July 10, 2014

Nak tahu kenapa Pejuang Palestin bertopeng?

Assalamualaikum w.b.t
Brothers and Sisters,

Hari saya tulis post ini adalah sudah malam ke-13 Ramadhan untuk 2014,
tatkala Gaza dihujani peluru-peluru daripada Zionis Israel.
Sesungguhnya saya memang rasa saaaaaaaangat kecewa dengan berita-berita media barat seperti BBC, ABC, CNN, Washington Post dan sebagainya.
Cara mereka tulis artikel tu sangatlah bercanggah dengan apa yang terjadi. Buta ke apa diorang ni?
Ini isu kemanusiaan ataupun humanity, bukan sahaja isu keagamaan.
Kanak-kanak yang tak berdosa dibedil dengan peluru-peluru, usus sampai terkeluar sana ke mari Ya Allah tak sanggup nak tengok. Sangat kesian.




Dalam masa yang sama saya pun rasa diri sendiri sebagai seorang yang sangat loser kerana tiada apa yang saya dapat lakukan selain doa dan menderma. 
Kepada siapa yang nak derma ke Tabung Palestin, ni saya ada post number akaun nya. Sedikit mana pun duit yang kita ada, kita cuba lah derma ke mereka. Lebih bagus kalau dapat derma tiap-tiap bulan, secara berterusan. 

Contohnya macam kita dah niat, setiap bulan bila aku dapat gaji aku nak derma ke Tabung Palestin sebanyak RM100. 

Bak kata Nouman Ali Khan, bukan orang yang terima derma kau tu yg perlu bersyukur sebab kau derma ke mereka,Tapi kau lah yang patut bersyukur sebab kau dapat derma dekat bank simpanan akhirat kau sendiri.
Allah tu Maha Kaya. Jangan lupa.





Di sini sebenarnya saya nak kongsikan pengalaman saya, oh well sebenarnya bukanlah pengalaman saya tapi pengalaman orang, cuma orang tu cerita dekat saya. HAHA. 

Okay lah macam ni, waktu saya berpraktikal di Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor, salah seorang dari Ketua Bahagian dan staf kat situ tu ada bercerita tentang pengalaman mereka pergi ke Gaza melalui NGO aka non-profit organisation. Maaf saya kurang pasti di bawah NGO mana mereka pergi. Ada beberapa benda menarik yang diorang kongsikan kepada saya.

 1. Salah satu daripadanya adalah, apabila mereka dipesan oleh crew2 NGO tersebut supaya menjaga pandangan. Hah! Bunyi macam simple kan? Diorang pun macam, 

"hurmmm, okay".

Diorang rasa biasa je lah. Sekali dah sampai sana diorang kata memang Nisa' aka perempuan-perempuan kat sana semua lawa-lawa. Mata diorang, memang cantik. Dah lepas cerita kat saya tu terus cakap "astaghfirullah" lol tak jaga mata la tu? haha

2. Yang kedua, mereka dibawa ke rumah Syeikh Ahmad Yassin, antara salah seorang pejuang Palestin. Imagine betapa bertuahnya diorang? Masya Allah. Sebenarnya kan, apa yang membuat mereka buka cerita tentang kisah pergi Gaza ni adalah sebab diorang nampak saya ada pinjam buku library tu, sebenarnya kan, buku tu belum diproses tapi saya main selamba je cilok buku tu, tapi before tu saya dah tanya lah kat staf bahagian pemprosesan bahan, and diorang kata takpe, bacalah dulu. Untung kan? belum keluar dekat library tu tapi saya dah dapat baca dulu. Haha. Oh, diorang ada juga berjumpa dengan anak Syeikh Ahmad Yassin. Yang ni diorang tak cerita secara lanjut sangat.

3. Okay, yang ketiga nilah saya nak cerita sangat-sangat ni, Ketua Bahagian tu cakap, waktu mereka pergi ke sana,  kan pejuang Palestin tu ada pakai topeng kan? Lepas tu mereka tanya lah kenapa sebenarnya diorang pakai topeng eh? Lepas tu mereka jawab, sebab untuk mengelakkan diri dari fitnah. Bila ketua bahagian saya tu cerita macam tu, saya macam blur, ha? Fitnah? Fitnah apa? Memang waktu tu muka macam Brazil diganyang Jerman 7-1 la senang cerita. Blur.

Lepas tu, dia terang, sebenarnya diorang pakai sebab nak jaga diri dari perasaan Riak, Ujub dan Sum'ah, diorang tak nak muka diorang dikenali orang lepas tu orang mungkin akan cakap 

"Ha! ni lah dia saudara saya, atau kawan saya, dia tentera Hamas!" 

perkara-perkara macam ni mungkin boleh datangkan Riak, Ujub, Takbur atau Sum'ah dekat hati diorang dan diorang nak elak sungguh-sungguh benda-benda macam tu. Nampak tak? Bagaimana diorang nak pelihara hati diorang. Memang diorang berperang semua lillahi ta'ala. perghhh Masya Allah sangat dahsyat. 

Semoga Allah beri kemenangan untuk Gaza dan Palestin. 
Semoga Allah kuatkan hati-hati mereka.
Kita ni yang sebenarnya lemah tahu tak? Diorang peluru mengejar ke diorang pun masjid masih dipenuhi jemaah untuk Solat tarawih, kita ni, tak nak pergi Solat tarawih sebab terlampau kenyang semasa berbukalah apa lah. Tak pun sebab tarawikh dekat masjid tempat kita start lambat sebab ada tazkirah. Malu la weyhhhhhhhhh Ya Allah.

Oh sebelum nak habis ni saya nak share Dr Anwar Fazal punya pandangan. Ceritanya macam ni, ada seorang pembantu perubatan di surau hospital tanya beliau,

"Dr,kenapa Israel serang Palestin saja? Kenapa tak serang negara-negara lain ya? Kita tahulah dia nak rampas negara tu sebab Masjid Aqsa semua,tapi kenapa negara lain Israel tak kacau?" 

Lalu dia terus menjawab "Sebab negara lain,termasuk kita sudah SURRENDER & kalah awal-awal lagi.Kita agungkan mereka.Kita julang barangan mereka.Kita bergantung pada mereka.Pegangan kita goyah,tak sekuat rakyat Palestin yang biar apa datang,mereka tetap yakin pada ketentuan dan bantuan Allah,bukan bantuan Manusia" 

Perghhhh. Apply cold water in burn area. Memang burn sesangat hati ni. Boikot bermusim. Ya Allah kuatkanlah hati-hati kami untuk boikot barangan Israel. Untuk pengetahuan kalian, bukan setakat Mcd, tapi produk-produk nestle juga ye. Termasuklah maggi dan milo. Bak kata Syabab Musafir Kasih di facebook nya *sebagai ujian kepada follower facebook nya of course*

"Mampukah kita khususnya pelajar bertahan dengan hasutan Maggi bila ianya terhidang panas berwap di hadapan mata, dengan telur double special di dalamnya?

Atau Maggi goreng dengan bermacam lauk di dalamnya?

Termenung sendirian.
Meneguk air liur."


lagi satu dia kata

Milo dan Nescafe adalah produk Nestle. 
Nestle disebut-sebut sebagai penyumbang kepada Israhell selain McD.

Persoalannya, berjayakah anda berhenti minum air Milo dan Nescafe?
Bayangkan. Milo Ais Tabur....

Kuatkanlah hati-hati kami Ya Allah. Okay lah, itu sahajalah kot untuk kali ni. Teruskan doa-doa kalian ye kawan-kawan? Kalau boleh jangan bermusim, sentiasa letakkan mereka dalam hati-hati kita dan juga doa kita? Jom kita cuba.


Sekian, Assalamualaikum W.b.t



No comments: