Tuesday, July 8, 2014

Realiti Pelajar (Sunnah dengan Pengurusan Maklumat) USIM

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Tak jawab dosa kalau jawab sayang.
Hye I'm Maria.
Eh, bukan, I'm Julia
*eiwwwww merinding bulu tengkuk aku orang panggil Julia haha. Hanya Ustaz Adel yang panggil aku Julia lol*

I'm Juliyana and today I'm going to talk about this important issue. Important. Very important. For me, at least.



Tajuk macam gempak je kan, realiti pelajar SPM USIM haha. Tapi aku cuma nak share pengalaman je tentang apa yang aku baru hadapi tadi.

Okay macam ni, tadi pagi, 8 Julai 2014, aku pergi ke UM aka Universiti Malaya untuk discuss pasal tajuk research aku *kononnya* Tapi semua hancur punah begitu sahaja. Nak tahu kenapa? 

Macam nilah, waktu aku masuk bilik Dr yang pertama. Everything seems fine. Lecturer perempuan (nama dirahsiakan) tu pun baik je. Before tu aku ketuk lah pintu. Then aku cakap,

"nenek nenek, boleh cucu tumpang lepas hajat"

Hah! Kalau hang percaya memang akai hang tak panjang. Kah3

Okay lah, memang aku ketuk pintu dia, and dia suruh masuk semua. Bila dah masuk tu, dia tanya, awak dulu time degree buat academic project pasal apa ya? Aku pun tak boleh jawab, sebab nak tahu kenapa?

Sebab aku perlu tarik nafas dulu sebab kepenatan. Bilik dia tingkat 3 ohhhhhh, tercungap-cungap aku. And bangunan tu macam bangunan baru je so aku pun naik jelah tangga. Tak nampak lif pun. HAHA. Lecturer tu siap kata, "takpe, ambil nafas dulu" hahahaha malu beteii. 

Pastu aku teranglah kat dia yang aku tak buat projek tapi buat academic writing. Dia macam, ohhhhhhhhhhh i seeeeeeeeee. Lepas tu dia tanya la, mostly dekat information management tu study pasal apa, then aku pun terang yang kt USIM sebenarnya tu adalah minor dan bukan major. Major kita adalah Sunnah Studies. But at the same time aku explain lah subjek2 kita ada pasal library science. Then dia terus suggest kan dekat one of the Dr dekat situ. Lelaki.

Kat sinilah yang buat aku fikir dan fikir dan fikir balik tentang course yang aku mintak tu relevant ke tak dengan degree aku.

Okay macam ni, basically aku mtk 3 courses, satu Master of Computer Science and Information Technology, satu lagi Master of Library and Information Science and yang last Master of Usuluddin. And semua ni aku mintak secara mixmode iaitu coursework and research. Kalau coursework tu maksudnya kau masuk kelas macam biasa. Ada lecturer mengajar and ada assignments macam biasa. Research tu kau kena buat kajian lah. Tapi ada lah nanti supervisor yang akan guide.

Okay, Dr yang laki ni (nama dirahsiakan), dia mula2 tanya aku amek degree apa kat USIM, then aku pun cakap la "Sunnah Studies with Information management" then dia terus cakap, 

I want you to think about this really carefully. Fikir betul2. Ramai students yang terkandas.  Sebab research dekat UM ni really strict. 40 kredit just for research. 

Aku pun dah terpinga-pinga dah and secretly cakap dalam hati "eh, kenapa Dr ni belum apa2 dah macam nak jatuhkan semangat aku?"

Then Dr tu cakap, saya bukan nak jatuhkan semangat you ke apa. *macam baca hati aku plak lah dia ni ek* Saya cuma nak bagi pendapat. Saya ada ramai students yang terkandas disebabkan research. Dah 3 tahun tak grad lagi. *gulp* 

Lepas tu ada banyak perkara yang dia cakap yang membuatkan aku mengiakan dia sebab dia bersikap REALISTIK.

1. Dia kata course degree kita ni tak kukuh actually. Information Management dalam course kita tak layak digelar Information Management pun sebab Info Management ni luas dia punya konsep. Paaaaaannnnnnnngggg rasa macam ditampar2 hatiku ini. Lebam gak lah. Bukan secara literal ya kawan2. Then dia kata saya tak faham la kenapa Academician ni nak masukkan jugak ke dalam you all punya course. Ilmu tu memanglah ilmu tapi kita kena fikir jugak nanti pasal job specification. Orang semua ada hutang nak dibayar sana sini. That is so true man. Sorry but I agree with that somehow.

2. Dia kata degree kita ni macam untuk peluang pekerjaan sangat terhad. Macam tak tahu nak ke arah mana. That's his opinion lah by the way.

3. Beliau pun ada cakap yang degree kita ni tak sesuai untuk beginner. Kalau kita ni dah ada Master and Phd dalam bidang lain tapi saje nak ambil course ni untuk explore and tambah pengalaman tu takpelah. Tapi definitely not for the beginner. 

4.Dia kata Information Management dekat course kita ni sebenarnya cuma sekadar added value aka nilai tambah. Tapi kalau nak jadikan this as domain memang sukar aka tak boleh sebab information management kita ni tak kukuh pun sebenarnya.

4. Dia sarankan aku untuk ambil either Master in Islamic Studies, or Usuluddin or whatever tapi yang more kepada Islamic sebab that is our major. And dia jugak cadangkan untuk ambil Master of Education (islamic studies) sebab ada pedagogy. And dia kata kalau dia anak aku memang dia cadangkan tu. Kebetulan anak dia memang baru habis study, kt UIA. Lupa plak nak tnya laki ke perempuan. Kalau laki boleh mintak nombor ek? #eh

5. Dia tanya siapa one of our lecturer pastu dia mention Putri Saniah eh? then aku pun cakap ha'ah. Lepas tu aku mention la jugak Madam Rosalina sebab dia ajar Knowledge Management kan.

6. Dia ada jugak cakap yang yuran kat UIA mahal kalau nak ambil kat situ. Then dia jugak cakap dia suggest amek coursework instead of research or mixmode. Tapi tak tahulah dia maksudkan kat UM sahaja atau Universiti lain sebab as we know kat UM research dia memang perghhhhh sangat2 lah strict.

Lepas dah jumpa dia tu, aku jumpa la balik dgn lecturer perempuan yang mula2 yang aku pergi tu. Aku cakaplah balik a few things yang Dr laki tu cakap kat aku. And apa yang lecturer tu cakap lain pulak dgn lecturer laki tu. Antara main point Dr perempuan tu:

1. I admire your passion nak sambung study ni sebab ramai  yang prefer nak kerja terus. Diorang dah penat belajar (nampak macam masuk bakul angkat sendiri kan tapi bukannya apa, aku sebenarnya tak ready nak kerja sebab rasa ilmu di dado den ni sangat lah sedikit) OTL

2. Minat boleh dipupuk. Macam dia cakap, dia memang tak minat mengajar tapi see where she is right now? Jadi lecturer jugak. 

3. But dia ada jugak cakap yang macam menyokong ke arah Dr laki tu, dia cakap, you kena betul2 lah fikir, Solat Istikharah, Fikir nanti in the future awak kerja 8 jam sehari. Almost all your life spend dekat kerja. Kalau takde passion in what you're doing pun tak boleh jugak. Dia ada share jugak mcm ada sorang student UM tu dia study medic tp actually dia tak suka medic. Dia study sebab parents dia suruh. After degree, dia amek bidang lain. Dia kata, itu yang dia dah buat untuk parents dia. Parents dia nak degree? Tu dia dah bagi. Sekarang dia nak buat apa yang dia nak buat.

Okay kesimpulannya kat sini, aku bukan nak demotivate kan korang untuk tak ambil ke arah information system or management ke apa. Aku cuma sekadar berkongsi pendapat2 dari ahli-ahli akademik ni. Lagipun, betul apa yang mereka cakap, imagine, we're going to spend most of our time dekat kerja. And to tell you the truth, aku imagine hidup aku untuk jadi seorang lecturer kot, academician ke researcher ke. Tak tahulah maybe sebab aku perempuan kot. Dan aku sebenarnya kuat membebel so tu maybe ada kaitan? hahahaha. Passion aku memang mengajar kot. Aku ada banyak sangat benda nak bagitahu dekat next generation melalui pembacaaan aku. And one of the way is of course through mengajar kan, tak pun jadi kolumnis ke apa ke. Kalau korang lain, tu aku tak tahu.

Aku sebenarnya harap USIM gugurkan subjek2 macam consumer behaviour ke, yang subjek2 ke arah ekonomi and stuff tu lah. Baik bagi kita subjek2 macam programming ke, mungkin ada lah relevant nya sedikit dengan kita punya course. (Ceh, pandai cakap je padahal subjek2 Sir Zali bukannya skor pun lol) Tapi at least kita dapat lah pendedahan dekat programming semua. Hurm. Entahlah, itu sebenarnya terpulang kat pihak USIM sendiri. It might be hard kan, memang. Tapi at least we know the basic. Waktu aku praktikal dekat Selangor Public Library tu pun aku rasa macam knowledge aku dalam cataloging ni saaaaaaangat lah terhad. Terkial-kial bila nak catalog buku. Kita punya subjek-subjek untuk cataloging ni pun yang kita belajar tu, more to theory. Bukan praktikal. Not that I blame the lecturers. No. Not at all. Mereka hanya ditugaskan mengajar kita. And they did great actually. Macam Madam Putri Saniah, Sir Syah(i know you're reading this now sir), Sir Zali dan jugak Madam2 yang lain.

And lagi satu just nak pesan, aku tak nak yang korang fikir yg Dr lelaki tu demotivate or pandang rendah pada korang, no, tolong jangan fikir macam tu. Aku rasa dia memang jenis realist. Dia analisa perkara secara macam tu. Kita kan tahu orang ni ada banyak jenis, ada optimis, pesimis, realist. Dan dia adalah orang yang bercakap berdasarkan situasi. That's it.

Tuhan je tahu macam mana hati aku bila dia cakap macam tu. Sangat down. Tapi kalau tu hakikat, Aku kena terima. Supaya aku sendiri tak merana in the future. Aku sebenarnya dah siap dah cari artikel2 dekat jurnal2 dekat database macam proquest la, ebscohost tapi nampaknya tersadai sebegitu sahaja lah kot. Aku cari artikel pasal knowledge sharing behaviour, pasal knowledge management application failure and a few other things yang relate dgn information systems and aku dah baca dah pun most of the article, dalam 15 macam tu ada rasanya. *bagi orang yg malas macam aku, aku rasa usaha tu agak besar lol* Haha. Tapi takpelah, aku anggap jelah tu salah satu bidang ilmu yang aku tambah secara tak langsung.

Tapi tu semua tak bermakna aku tak nak sambung study ke peringkat Master. Aku nak. Tapi bukan ke arah Info Management kot. Maybe ke arah Islamic studies. Rasanya la. So far yang aku apply semua ke arah Info Management, kat UM ke UTM ke UKM ke. Somehow rasa menyesal plak. Tapi takpe mungkin ada hikmah disebalik tu kan. 

Sekarang ni pulak aku buntu nak ambil research ke, mixmode ke or coursework. Dekat universiti mana? Aku dah bazir satu sem dah kot. Kalau tak bulan 9 dah boleh masuk. Ni nak kena tunggu lepas grad pulak which means masuk Februari tahun depan. Kalau aku amek research takpelah, dia bukak sepanjang tahun, tapi takdelah masuk kelas semua. Plus research boleh dapat biasiswa biasanya. Mana satu eh? Haish pening betul.

Itu jelah. tajuk je gempak sebenarnya. Sorry. 

No comments: